کیف و کفش استاندارد ضامن سلامتی دانش آموزان
با توجه به شروع سال تحصیلی جدید و بازگشايي مدارس و تامین لوازم دانشآموزان، به والدین توصیه می شود با خرید کیف و کفش استاندارد سلامتی فرزندشان را ضمانت کنند.

با توجه به شروع سال تحصیلی جدید و بازگشايي مدارس و تامین لوازم دانشآموزان، به والدین توصیه می شود با خرید کیف و کفش استاندارد سلامتی فرزندشان را ضمانت کنند.
به گزارش روابط عمومی - دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که آستانه سال تحصیلی با خبرنگار وبدا سخن می گفت افزود: از آنجا که دانشآموزان در شرایط بلوغ اسکلتی هستند، متخصصان همواره بر انتخاب لوازم استاندارد و متناسب با جثه دانشآموزان تاکید داشتهاند؛ چرا که لوازم نامناسب میتواند آسیبهای جدی را به ستون فقرات و اندام فوقانی دانشآموزان وارد کند.
دکتر طباطبایی در خصوص حمل کولهپشتی استاندارد گفت: کودک باید بیاموزد که چگونه آن را حمل کند. در صورتی که حمل کیف با یک دست یا یک طرف بدن، عادت شود، میتواند زوایای کمی از کج شدن ستون فقرات، افتادگی شانه و عوارضی از این قبیل را به دنبال داشته باشد.
وی ادامه داد: کولهپشتی باید دو بند داشته باشد و نحوه تنظیم آنها طوری باشد که در مهرههای ناحیه پشت قرار گیرد نه در قسمت پایین روی کمر، از طرف دیگر کولهپشتیها نباید از یک بند و بهصورت یک طرفه استفاده شوند؛ چرا که برای حمل آن، فرد ناچار به یک طرف متمایل میشود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص خرید کفش برای کودکان و نوجوان گفت: بسیاری ازکودکان و نوجوانان، بهدلیل مدهای غیرمتعارف، کفشهایی را انتخاب میکنند که یک تا دو سایز، بزرگتر از پایشان است. این کار باعث میشود پا، داخل کفش، ثبات نداشته باشد و عضلات اضافهتری در اندام تحتانی سعی کنند پا را در کفش نگه دارند.
نکات و توصیه های مهم متخصصان
آگاهی از نکات و توصیه های زیر همه ما را در انجام بهتر وظایف مان یاری خواهد کرد:
۱) پیش از شروع مدرسه به هنگام ثبت نام و یا هر زمان دیگر که میسر بود کودک را با خود به مدرسه ببریم. برای او از مدرسه صحبت کنیم. اطراف و فضای داخل آن و حتی مسئولان مدرسه را به او بشناسانیم تا آمادگی لازم را کسب کند.
۲) برای خرید وسایل مدرسه حتما کودک را همراه خود ببریم و در انتخاب لوازم, نظر او را جویا شویم.
۳) برای بردن کودک به مدرسه از زور, تهدید یا تنبیه استفاده نکنیم. زیرا شدت اضطراب او را بیشتر خواهد کرد.
۴) به احساسات و حرف های فرزندمان با دقت توجه کنیم. در مسیر برگشت از مدرسه, فرزندان دوست دارند همه چیز را برای والدین, به خصوص برای مادر تعریف کنند. سعی کنیم شنونده خوبی برای صحبت های آنها باشیم.
۵) خاطرات خوب و خوش خود و یا خواهر و برادر بزرگ تر او را از مدرسه برایش بازگو کنیم.
۶) با آرامش کودکان را به مدرسه بفرستیم و از اصرار هاو تاکید هاو امر و نهی های زیاد بپرهیزیم چون اضطراب هابه فرزندان منتقل می شود.
۷) از مدرسه به عنوان حربه ای برای تنبیه استفاده نکنیم. برای مثال نگوییم "اگر مشق هایت را ننویسی, به معلم تان می گویم."
۸) توجه و عکس العمل زیاد موجب تقویت ترس در کودکان می شود. از این رو از این موارد بپرهیزیم.
۹) فرزندمان را هر شب به موقع و در ساعات معینی بخوابانیم.
۱۰) بیشتر از نیرو و توان کودک از او تکلیف درسی نخواهیم.
۱۱) به گونه ای برخورد نکنیم که کودک برای رفتن به مدرسه احساس گناه کند. هنگامی که می گوییم "ما کار می کنیم و زحمت می کشیم تا تو درس بخوانی" او فکر می کند مرتکب گناه و جرم بزرگی شده است.
۱۲) همراهی کردن کودک در روزهای اول سال تحصیلی بسیار مهم است.
۱۳) از سرزنش و تحقیر فرزندمان برای رفتارهای نادرست او, به ویژه در حضور دیگران , خودداری کنیم.
۱۴) با برنامه ریزی نامناسب برای انجام تکالیف و درس خواندن, تمام اوقات فراغت و استراحت را از فرزندمان نگیریم.
۱۵) دانش آموز خود را حتما با ظاهر آراسته به مدرسه بفرستیم تا نزد همکلاسی های خود شرمنده و خجالت زده نشود.
۱۶) اگر یکی از وسایل مدرسه اش را گم کرده است , از او بخواهیم فردا در مدرسه جستجو کند تا آن را بیابد و از معلم و همکلاسی هانیز کمک بگیرد. نباید او را برای این بی توجهی تنبیه کنیم یا بترسانیم.
۱۷) وقتی کودک از مدرسه به منزل بر می گردد, حداقل یکی از اعضای خانواده (به خصوص مادر) در انتظار او باشد. حتی المقدور از دادن کلید خانه به فرزند و یا پشت در منتظر گذاشتن او جدا بپرهیزیم زیرا اضطراب در این گونه فرزندان "بچه های کلید به دست و پشت دری" بسیار بیشتر از بچه های دیگر است.
۱۸) فرزندمان را با دیگری مقایسه نکنیم. (به ویژه در بدو ورود به مدرسه)
۱۹) فرزندمان را با توانایی هاو مهارت هایش آشنا کنیم.
۲۰) از این خطای رایج که فرزندمان را به صورت کودکی خودمان تصور می کنیم و می خواهیم نیازهای ارضا نشده دوران کودکی ما به وسیله او برآورده شود, جدا بپرهیزیم. به یاد داشته باشیم که او انسانی دیگر و متفاوت است و احساسات مخصوص به خود را دارد.
۲۱) اگر فرزندمان "درون گرا است", او را ضعیف و درمانده قلمداد نکنیم بلکه با ایجاد مهارت ارتباط , واگذاری نقش ها و مسئولیت های اجتماعی به او کمک کنیم تا بتواند با افراد جدید آسان تر ارتباط برقرار کند و با آنان حرف بزند و نیازهایش را بیان کند.
۲۲) در پایان مدرسه نیز باید سعی کند شرایط کودک را درک نماید. کودک پیش از این در زندگی پر از هیجان و بازی و نشاط به سر برده است و حال نشستن در درس و سکوت ونظم و انضباط دقیق برای او قابل توجیه نیست. باید شرایط بهتری را برای کودک فراهم کرد.
comment